Szkoła po pandemii - bank dobrych praktyk
Temat: Zdrowo i sportowo
Cel główny:
-integracja uczniów.
Cele szczegółowe:
-kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia,
-kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji,
-kształtowanie umiejetności współpracy w grupie,
-kształtowanie umiejętności współdziałania.
Przebieg zajęć:
czas trwania: około 3 godziny.
Temat: Nasze emocje dzisiaj oraz podczas zdalnego nauczania. Co to jest samotność?
Cele ogólne:
– rozwijanie zdolności odróżniania i nazywania emocji,
– rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania,
– rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie,
– kształtowanie zdolności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi związanymi ze zdalnym nauczaniem.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
– odróżnia i rozumie znaczenie emocji,
– aktywnie słucha treści opowiadania,
– rozwija kreatywność i wyobraźnię,
– wie co to jest samotność,
– rozwija wrażliwość emocjonalną i empatię,
– potrafi adekwatnie reagować na emocje innych,
– potrafi wypowiadać się na temat usłyszanego opowiadania oraz własnych doświadczeń.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy: aktywizująca, wykład, burza mózgów, pogadanka, rozmowy kierowane.
Środki dydaktyczne: teatrzyk Kamishibai, opowiadanie „Lew w Paryżu”, maskotka lwa, napisy złość, smutek samotność, kredki, blok rysunkowy, plansze ilustrujące emocje.
Czas trwania: 45 minut.
Temat: Radzę sobie ze stresem
Cele ogólne:
– poszerzenie wiedzy na temat stresu,
– rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Cele operacyjne:
– uczeń zna pojęcie stresu,
– uczeń potrafi określić, co wywołuje u niego napięcie i niepokój,
– uczeń wie, jakie są sposoby radzenia sobie ze stresem,
– uczeń zna metodę treningu autogennego Schultza i potrafi ją zastosować.
Metody:
– podająca,
– aktywizująca,
– praktyczna.
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa,
– zespołowa.
Środki dydaktyczne:
– arkusze papieru, pisaki,
– nagranie – trening autogenny Schultza.
Temat: Jak radzić sobie ze stresem?
Cele:
– rozumienie pojęcia stres,
– uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu,
– poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia.
Metody:
– pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach.
Pomoce:
– plansze z wyjaśnieniem pojęć eustres, neustres i dystres, flamastry, papier A3.
Czas: 45 min
Temat: Ważne, że jesteśmy razem
Cele ogólne:
-
rozwijanie kompetencji psychospołecznych potrzebnych do radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
-
integracja grupy i doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-
potrafi określić sytuacje związane z odczuwaniem uczucia strachu oraz emocje związane z uczuciem strachu;
-
potrafi wymienić czynniki umożliwiające radzenie sobie ze strachem i emocjami mu towarzyszącymi;
-
doskonali umiejętność współpracy w grupie i wspólnej pracy z rówieśnikami.
Metody:
• podające;
• problemowe;
• aktywizujące;
• praktyczne.
Formy:
• indywidualna;
• zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
• kredki, kartki, odtwarzacz CD, chusta Klanza, opwiadanie M.Musierowicz „Boję się”,buźki graficzne.
Czas trwania: 45 minut
Temat: Zajęcia adaptacyjne
Czas trwania: 45 minut
Cele ogólne:
-Wsparcie adaptacji uczniów do nowych warunków szkolnych.
Cele szczegółowe:
-psychoedukacja w zakresie reakcji emocjonalnych typowych dla okresu adaptacji,
-budowanie spójności zespołu klasowego,
-stymulacja rozwoju kompetencji interpersonalnych, nazywania, wyrażania i rozumienia emocji.
Temat: Poznajemy się
Cele:
Integracja klasy poprzez lepsze poznanie siebie nawzajem (poznanie swoich imion, zainteresowań, itp.),
Budowanie wzajemnego zaufania i otwartości,
Diagnoza stopnia integracji klasy, atmosfery i wzajemnej tolerancji panującej wśród uczniów.
Materiały: kartony, markery, tablica, kreda, piłka.
Czas trwania:( 4h lekcyjne)
(zabawy do wyboru, przy niektórych potrzeba sporo miejsca)
Temat: Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
Cele:
– umiejętność dostrzegania swoich mocnych stron,
– poprawa samopoczucia uczniów,
– wzrost poczucia własnej wartości,
– poprawa relacji z rówieśnikami,
– przezwyciężanie nieśmiałości wśród dzieci.
Powitanie uczniów:
Pogadanka na temat, co to takiego „poczucie własnej wartości”. Wyjaśnienie różnicy między poczuciem własnej wartości a zarozumiałością.
Metody:
– indywidualna,
– grupowa.
Pomoce: kartki, koszulki wycięte z papieru, kredki, mazaki, ryż, kubki