Jak przetrwać w domu


Jak spędzać czas z dzieckiem – rady dla Rodziców i Dziadków (dziękujemy za pomoc nie tylko w dobie koronawirusa). 


Miało być na chwilę, na krótko. Czas płynie i nie wiadomo, kiedy dzieci wrócą do przedszkola i do szkoły. Proponuję kilka zasad, które warto wprowadzić, żeby w pełni zdrowia psychicznego doczekać do wakacji.


Rodzicu, Dziadku i Babciu

  1. Ustal stały rytm dnia dziecka i postaraj się go zachować, drobne odstępstwa od tej reguły nie powinny powodować większych wyrzutów sumienia.

  2. Pozwól dziecku na odpoczynek, sen, ale z zachowaniem czasu niezbędnego na naukę i wykonywanie niezbędnych zadań.

  3. Ustal z dzieckiem, co będzie robiło w przerwie zajęć – krótkie ćwiczenia ruchowe, wyjście na balkon, itp.

  4. Postaraj się na bieżąco dopilnować naukę dziecka, żeby nie pojawiły się braki, w tym zakresie utrzymuj kontakt z wychowawcą.

  5. Pamiętaj, że nie jesteś nauczycielem, kiedy dziecko nie rozumie  czegoś z lekcji, proś o pomoc specjalistę.

  6. Uwzględnij gorsze dni dziecka, jego samopoczucie, w razie potrzeby, kiedy widzisz, że nie jest w stanie sprostać wymaganiom nauczyciela, informuj o tym. 

  7. Zaplanuj te czynności i zajęcia, które sprawiają dziecku  przyjemność, ale nie naruszają zasad bezpieczeństwa wynikających z epidemii.

  8. Obserwuj dziecko, jaki ma nastrój, czy nagle nie następuje gwałtowna zmiana w jego zachowaniu, wtedy podejmuj temat, pytaj. 

  9. Pamiętaj, że dziecko też widzi i słyszy, co się dzieje dookoła, odbiera Wasze humory, wie o kłopotach życia codziennego. Nie ukrywaj przed nim sytuacji trudnych.

  10. Staraj się znaleźć czas na krótki spacer, wyjście na rower.

  11. Bądź dobrej myśli, że czas, który spędzasz obecnie z dzieckiem, będzie procentował. 

  12. Znajdź czas dla siebie, zadbaj o swoje dobre samopoczucie.


Poniżej proponujemy ćwiczenia i zabawy, którymi można zająć dziecko, żeby się nie nudziło, a równocześnie doskonaliło swoją pamięć, koncentrację, wyobraźnię, a więc te umiejętności, które pomogą mu w nauce i codziennym życiu. 


ĆWICZENIA I ZABAWY DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH I WCZESNOSZKOLNYCH: 

1. Rysowanie po śladzie, łączenie kropek, uzupełnianie fragmentów obrazka, łączenie podobieństw lub dorysowywanie brakujących elementów, labirynty, kolorowanie lub malowanie, odwzorowywanie, wycinanie, wyklejanie, wydzieranki, itd.

 2. Układanki, puzzle (nie tylko te gotowe, ale także układanie pociętej strony starego czasopisma w całość), klocki, układanki przestrzenne, wyszukiwanie podobieństw i różnic, koncentracja na punkcie, zadania na czas (np. wymień pięć części ciała lub kto szybciej znajdzie 10 czerwonych kółek), itd. 

3. Zabawy słowem, rymowanki, wierszyki, piosenki, układanie rymowanych zagadek, powtarzanie rytmu klaskaniem, wyklaskiwanie konkretnych słów (np. rodzic czyta opowiadanie o psie, a dziecko za każdym razem, kiedy pojawi się słowo pies, ma klasnąć w ręce), układanie zdań ze wskazanych liter, układanie różnych wyrazów z liter jednego (np. autostrada = auto, rada, stora, tost, data, tutor, usta…), wykreślanie wyrazów w zestawach różnych liter, układanie karteczek z wypisanymi przez rodzica wyrazami w określonym porządku (alfabetycznie, wg ilości liter czy też znaczeń, np. nazwy zwierząt, przedmiotów, zawodów), itd. 

4. Wyszukiwanie przedmiotów (np. na literę K, w żółtym kolorze, w kształcie prostokąta lub „znikających”, czyli szukanie, czego brakuje w zestawie przedmiotów ułożonych na stole).

 5. Odgadywanie kształtów (rodzic rysuje dziecku na plecach określony kształt, dziecka odgaduje, co to jest), gra w papier-kamień-nożyce, szybkie liczenie, ile palców widzę (rodzic szybko prostuje i szybko chowa palce w obu dłoniach, zmieniając liczbę pokazywanych, a dziecka ma powiedzieć, ile palców zobaczyło). 

6. Zabawy z rolką po papierze toaletowym, co to może być?

ĆWICZENIA I ZABAWY DLA STARSZYCH DZIECI :

1. Listy czynności, czyli rozpisujemy kolejne kroki, np. wyjazd na bezludną wyspę.

2. Rozwiązywanie krzyżówek, sudoku. 

3. Zapamiętywanie ciągu wyrazów w określonym czasie (np. czytanie 10 nazw zwierząt w ciągu 10 sekund – odtwarzanie z pamięci). 

4. Wymyślanie synonimów lub wyrazów pokrewnych.

5. Układanie wyrazów z podanych liter.

6. Wyobrażanie sobie jakiegoś miejsca z dużą ilością szczegółów.

7. Streszczanie przeczytanych tekstów. 

8. Pokazywanie gestem i ruchem czegoś, bez użycia słów.

 9. Lista gdybania… co byś zrobił, gdy….

10. Nowa zabawka, wymyślanie.

11. Pieczenie ciast, wspólne robienie kanapek.

Literatura

 1. www.indywidualni.pl

 2. Forzpańczyk A.: Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, WYDAWNICTWO EDGAR, Warszawa 2015. 

3. Koncentracja. 100 zabaw z detektywem Motywem. 6-9 lat, Praca zbiorowa, WYDAWNICTWO EDGAR, Warszawa 2016. 

4. Minge N., Minge K.: Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, WYDAWNICTWO EDGAR, Warszawa 2012.

 5. Święcicka J.: Trening koncentracji dla uczniów, WYDAWNICTWO DIFIN, Warszawa 2013




Zamknij
Skip to content